fbpx

Sedar atau tidak?

Kita ni sebenarnya hamba abdi kepada Allah
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah (mengABDIkan diri)
kepada-Ku.
(Adz-Dzariyat 51:56)

Tapi cuba lihat,
setiap hari kita

SIBUK BEKERJA

ada ketika terlewat solat

SIBUK BERNIAGA

kadang terabai keluarga

SIBUK BERKELUARGA

terculas kebajikan orang lain

SIBUK BERAKTIVITI

hingga terleka dengan dunia
Berbaloikah kesibukan kita?

Adakah kita benar-benar jadikan kesibukan itu selari dengan tujuan penciptaan kita untuk menjadi hamba abdi (mengabdikan diri) kepada Allah?
Kini kita tiada pilihan dah.

Nak tak nak kena atur semula hidup ini selari dengan matlamat penciptaan diri yang sebenar untuk beribadah kepada Allah swt

πŸ”· Biar kita dapat solat awal waktu, walau sibuk bekerja, sebab itu ibadah

πŸ”· Biar kita terus ambil berat pasal keluarga, walau sibuk berniaga, sebab itu ibadah

πŸ”· Biar kita sentiasa ingat akhirat, walau sibuk urusan dunia, sebab itu ibadah
Biar semua kesibukan dan keletihan kita menjadi penyebab untuk kita rasai
πŸ”· bantuan besar didunia (kerana hamba abdi ini akan dibantu oleh Tuhannya)
πŸ”· juga kerehatan dan kenikmatan sebenar di Syurga kelak
Bagaimana cara nak selarikan balik hidup ini ikut apa mahunya Allah dan benar-benar jadi hamba abdi kepadaNya?

Satu-satunya cara untuk kembali taat dan jadi hamba abdi kepada Allah 100% adalah dengan kembali belajar, faham dan praktiskan ayat-ayatNya

Kerana pada ayat-ayatNya
itu lah ada :
πŸ”· Nasihat
πŸ”· Penawar
πŸ”· Hidayah
πŸ”· Rahmat Kasih
 SayangNya
(Yunus, 10:57)

Sudah tiba masanya untuk kita semua mula Praktis Al-Quran

SAYA NAK PRAKTIS QURAN

Rupanya selama ni kita tersilap.

Kita sangka Al-Quran ni sekadar untuk di baca sahaja

Padahal AlQuran ini untuk :

1

DIBACA

2

DIFAHAMI

3

DIPRAKTISKAN

"Mereka baik dalam berkata tapi jelek dalam berbuat, mengajak untuk mengamalkan kitab Allah padahal mereka tidak menjalankannya sedikit pun”

(HR. Al-Hakim)
"Ya Allah. Saya sedar saya silap.
Selama ini saya ingatkan baca
Al-Quran je dah cukup dah.
Jadi bagaimana cara saya nak
Praktis Al-Quran?"

Perasan tak...

Perasan tak ada satu surah dalam Al-Quran yang Allah wajibkan kita baca sebanyak 17 kali setiap hari?

Namanya Surah Al-Fatihah
( Pembuka )

Ianya dinamakan Pembuka kerana surah Al Fatihah adalah surah pertama di dalam Al-Quran & menjadi Kunci Pembuka untuk memahami dan mempraktiskan keseluruhan isi Al-Quran.

Jadi langkah paling pertama yang perlu dibuat untuk mula Praktis Al-Quran adalah dengan kita belajar, dalami dan praktiskan surah Al-Fatihah!

Platform Praktis Quran 
Pertama di Malaysia

Inilah kenapa terhasilnya Iyyaka,
sebuah platform Praktis Quran
pertama di Malaysia.

PRAKTIKAL

Memantau perlaksanaan
Praktis Al-Quran
setiap hari

MUDAH

Memahami ayat demi ayat Al-Quran bermula Surah Al-Fatihah (Surah Pembuka) dan diikuti surah-surah lain seterusnya

RINGKAS

Menggunakan aplikasi berkongsi kebaikan dan
saling berkasih sayang

Praktis Quran
Bersama Iyyaka 

Dengan Modul Utama Personaliti Quranik dan memulakan Perjalanan Praktis Quran dengan Surah Al-Fatihah (Surah Pembuka) ayat demi ayat

Modul
Personaliti Quranik

Hidup jadi lebih bermakna dengan Modul Utama Hidup BerTuhan, Hidup BerJiwa Hamba, Hidup untuk Akhirat, Hidup BerAkhlak

Perjalanan Praktis
Surah Al-Fatihah

Hidup jadi lebih jelas dan terarah dengan bermulanya Perjalanan Praktis Surah
Al-Fatihah (Surah Pembuka) 24 Topik
ayat demi ayat

PENGENALAN SURAH ALFATIHAH

Aku memohon perlindungan kepada Allah daripada syaitan yang direjam
Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih,
Maha Penyayang
Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam
Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang
Pemilik hari pembalasan
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan
Tunjukilah kami jalan yang lurus
(yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya;...
..bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

KESIMPULAN ALFATIHAH

Aplikasi Praktis Quran

Sistem sokongan yang sangat diperlukan untuk Praktis Quran melalui aplikasi

VIDEO PRAKTIS QURAN HARI INI

Hidup jadi lebih tenang dan bersemangat melalui kehidupan seharian dengan nasihat praktikal dari ayat AlQuran setiap hari

NOTA PRAKTIS QURAN

Hidup jadi lebih terpandu dengan ruangan Nota Praktis Quran untuk memudahkan perlaksaaan

ARTIKEL IYYAKA

Hidup jadi lebih yakin untuk Praktis Quran dengan perkongsian tambahan melalui
bacaan artikel

RUANGAN PERKONGSIAN

Hidup jadi lebih gembira & bahagia bila berkongsi kebaikan sesama Circle Praktis Quran, saling sokong, saling sayang

Dengan Izin Allah swt

Indahnya hidup bila Praktis Quran
setiap hari
πŸ”· Hati kita mula merasa terhubung dengan Allah (Allah-Centric)
πŸ”· Peribadi kita mula mencontohi akhlak Baginda Nabi (Rasulullah My Best Example)
πŸ”· Rutin harian kita mula berlegar disekitar waktu solat (Solat Time-Based)
πŸ”· Jiwa kita mula terikat sangat akrab dengan AlQuran (Quran My Best Friend)
πŸ”· Diri kita mula semakin cinta ingin melakukan kebaikan setiap masa (Kindness Lover)

Syukurnya

Sejak mula Praktis Quran setiap hari,
Allah izin
πŸ”· Kita dapat melihat hala tuju hidup lebih jelas dan tepat
kerana telah melalui perjalanan mendapatkan kunci pembuka kehidupan dari Surah AlFatihah (surah pembuka)

πŸ”· Kita dapat mendengar hati sering luahkan rasa syukur 
kerana lebih merasai limpahan Kasih Sayang Allah swt di setiap ayat demi ayat yang dipraktiskan

πŸ”· Kita dapat merasai ketenangan dan kebahagian
kerana sudah memahami dimana Puncak Kebahagiaan Yang Sebenar sebagai seorang hamba Allah yang bersyukur, tenang dan bahagia

Perkongsian

Perkongsian ahli Iyyaka sedia ada

SURIATI RUDIN

Ahli Iyyaka
"Di Iyyaka, ia betul-betul mengubah hidup saya yang hampir hilang, kepada tujuan asal seorang manusia diciptakan. Jiwa semakin tenang. Semakin mudah untuk beradaptasi dengan ujian kerana ada panduan jelas ketika berhadapan dengan dugaan. Alhamdulillah."

SITI HASIAH BINTI MUHAMMAD

Ahli Iyyaka
"Saya sangat sayangkan Iyyaka. Cara pandang hidup saya, rutin saya, banyak berubah. Platform ini ibarat kompas kehidupan saya. Jika terasa diri makin jauh tersasar, platform inilah yang saya cari selepas Al-Quran.."

SYAQIERA ADNI

Ahli Iyyaka
"Subhanallah, sebelum ini, saya tercari-cari hala tuju hidup. Hidup selesa, tapi, seperti hilang sesuatu. Dengan circle ini, barulah saya tahu, rupa-rupanya, segala kekusutan ada jawapan dalam Al-Quran. Paling best bila adanya apps Iyyaka buat diri tak sunyi dari terus dapatkan ilmu, teguran dan bimbingan secara langsung. Kini, Alhamdulillah, Al-Quran adalah sahabat baik saya. Iyyaka dekat di hati saya."
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muaz
Al-Juhani RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud,
β€œSesiapa yang membaca Al-Qur’an dan ia mengamalkan isi kandungannya, pada hari kiamat kelak Allah akan memakaikan mahkota kepada ibu bapanya. 

Cahaya mahkota itu lebih baik daripada cahaya matahari yang menerangi rumah-rumah di dunia. 

Maka bagaimana pendapat kamu mengenai orang (si anak) yang mengamalkan ini (membaca dan mengamalkan Al-Qur’an),” (Abu Daud).
Bayangkan, kalau ibubapapun dipakaikan mahkota dari cahaya, bagaimana pula kedudukan anaknya yang mempraktiskan Al Quran tersebut? 

Sudah tentu, lebih lagi ganjarannya, betul? (didoakan kita semua termasuk dalam golongan yang mempraktiskan Al-Quran)

Ya Allah, bantu kami untuk menikmati indahnya
hidup tenang dan bahagia dengan memahami & mempraktiskan Al-Quran melalui Platform Iyyaka ini. 
Amin ya Allah

SAYA NAK PRAKTIS QURAN
magic-wandsmartphonelaptop-phone
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram